Wymiana opon

Nie istnieją opony idealne na każdą nawierzchnię. Szczególnie niebezpieczne jest zwłaszcza używanie opon letnich zimą. Opona całoroczna też nie zawsze dobrze poradzi sobie w trudnych warunkach. Najlepszym rozwiązaniem jest więc posiadanie dwóch kompletów opon na dwa sezony - opon letnich na lato i opon zimowych na zimę.

Jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze opon jest bezpieczeństwo. Opony zimowe radzą sobie z:

  • niskimi temperaturami,
  • śniegiem,
  • błotem pośniegowym,
  • lodem.

Podobnych osiągów zimą nie uzyskamy ani przy oponach letnich, ani przy oponach całorocznych. Opony letnie trącą swoje właściwości (m.in. przyczepność) przy temperaturze mniejszej niż 7°. Opony całoroczne słabo radzą sobie z dużą ilością śniegu, błotem pośniegowym czy lodem. Poziom bezpieczeństwa zimą przy użytkowaniu tych dwóch rodzajów opon jest więc dużo niższy niż przy oponach zimowych. Osiągi opon zimowych o tej porze roku są nieporównywalnie lepsze od właściwości opon letnich i całorocznych. Kupno opon zimowych to inwestycja w bezpieczeństwo nasze, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu. Przewidywalne zachowanie samochodu to także większy komfort podróży

Kiedy należy wymienić opony na zimowe?

Opony zimowe powinny być montowane, kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C. Dlaczego?

O wyższości opon zimowych nad letnimi można przekonać się już kiedy pojawiają się pierwsze poranne przymrozki. Często w tym okresie dzienna temperatura jest o wiele wyższa. Dlatego też błędem jest branie pod uwagę średniej temperatury w ciągu doby. Kiedy rano wyjeżdżamy do pracy lub wracamy wieczorem do domu temperatury często mogą być minusowe lub oscylować wokół zera.

Warto podkreślić, że mieszanka gumowa stosowana w oponach zimowych różni się od tej w oponach letnich i jest specjalnie przystosowana do pracy w niskich temperaturach.

Kolejnym elementem wyróżniającym opony zimowe jest mocniej ponacinany bieżnik, który skonstruowano tak, aby dobrze odprowadzał wodę lub błoto pośniegowe, często występujące na zimowych drogach.

Oprócz szerszych rowków opony zimowe wyróżnia o wiele większy stopień lamelizacji, tj. ilości nacięć nazywanych lamelkami. Właśnie dzięki większej liczbie lamelek, a co za tym idzie – także krawędzi, opona zimowa jest w stanie wyhamować samochód na śliskiej nawierzchni lub ubitym śniegu. Dodatkowe krawędzie pełnią rolę „pazurów”, które „wgryzają” się w drogę pomagają w hamowaniu.

Wulkanizacja i wyważanie

Czy Twój samochód wibruje lub podskakuje podczas jazdy? Czy to zazwyczaj ma miejsce na przy prędkości między 70 a 110 km/h? Jeśli tak, to być może trzeba będzie sprawdzić, czy koła Twojego samochodu są właściwie wyważone.

Nawet kilka gramów niewłaściwego wyważenie może wpływać na przednie opony, co wystarczy by powodować zauważalne wibracje kierownicy podczas jazdy przy wyższych prędkościach. Jeśli istnieje taka potrzeba, nasz serwis wyważy Twoje opony przez dodanie odpowiedniej ilości obciążenia.

Niewyważone koła powodują denerwujące drgania w samochodzie, koła kierownicy i siedzeń. Mogą one również zwiększyć zużycia paliwa pojazdu, które w tych czasach może kosztować nas sporo pieniędzy.

Co ważniejsze, wyważenie kół ma zasadnicze znaczenie dla bezpiecznej jazdy dla zapewnienia dobrego prowadzenia się pojazdu i maksymalnego zmniejszenia zużycia bieżnika opon.

Jeśli pragniesz gładkiej i bezpiecznej jazdy oddwiedź nasz serwis